وب سایت عاشورا

نویسندگان
آخرین نظرات



دختر

قبلا دختر شایسته یک تعریف مشخص داشت که در اکثر مناطق کشور با کمی تفاوت دارای معنا بود. مثلا دختر نجیب و شایسته دختری بود که خانه داری بلد باشد. دختری که در کوچه و خیابان پوششی که از آن به حجاب تعبیر می شود داشته باشد. پرهیز خاصی در روابط با نامحرم را رعایت کند از والدین و همسر خود حرف شنوی داشته باشد و …


اما این تعریف ها امروزه به حدی متفاوت شده است که دیگر نمی توان گفت خصوصیات قابل قبول یک دختر شایسته نزد همه ی مردم این شهر چیست. مخصوصا در تهران تحول و تغییر در ارزشها بسیار بیشتر از سایر مناطق صورت گرفته است. دیگر بدحجابی مثل گذشته نمره ی منفی ندارد. بعضا دخترانی که از صبح تا شب با نامحرم اختلاطهای غیر ضروری دارند یا دخترانی که فقط مشغول یادگیری شغل های مردانه اند و هیچ سررشته ای از خانه داری ندارند، و… هم از مصادیق دختر شایسته دانسته شده اند. چه بسا در رسانه ها که به عنوان الگو هم معرفی می شوند.

شاید امروز بهترین تعریف برای یک دختر شایسته مخصوصا از منظر رسانه ها، دختر موفق بودن است. حال این موفقیت در هر زمینه ای که می خواهد باشد. مثلا دختر موفقی که قهرمان شطرنج جهان است. خواه نجابت رفتاری و حیای زنانگی در او دیده شود یا نه، هنرهای لازم یک زندگی زنانه را بداند یا نه. لیاقت مادر شدن داشته باشد یا نه. امروز موفق بود و چهره شدن اصل است نه ارزشهای سابقی که یک زن را به عنوان  یک مادر و یک همسر خوب معرفی می کرد. علی ای حال دختر خوب و شایسته ی امروزی تفاوتهای اساسی با دختر خوب و شایسته ی زمان گذشته دارد.

اما این چیزها حقیقت را تغییر نمی دهد. در موارد زیادی دیده می شود که یک هنرمند خوب یک همسر خوب نیست. بسیاری از اوقات یک زن کارمند یا مدیر موفق یک مادر خوب نیست. برعکس چه بسا یک بانوی کم سواد و غافل از هنرهای آنلاین امروزی مادر بهتری باشد و هنر واقعی مادر بودن را در قلب و رفتارش داشته باشد.

اما این تغییرات نادرستی که در ارزشها و باورهای زنان صورت گرفته است در بسیاری از موارد به نفع ایشان نبوده است. امروزه ما بیش از گذشته نیازمند به ترویج و توسعه ی روحیه زنانگی در بین زنان هستیم. علم آموزی و به روز بودن دانش زنان چیز باارزش و خوبی است اما به حدی در اولویت قرار گرفته است که روی سعادت خاص این جنس سایه انداخته است. سعادتی که از رسیدن به کمال در صفات زنانه به دست می آید. افسردگیهای گسترده و همه گیری که بین زنان دیده می شود بیش از هر چیزی به فاصله گرفتن زنان از کمالات و روحیات زنانه اشاره دارد. چرا که درک لذت زن بودن برای سلامت روحی یک زن ضروری است. این در حالی است که بسیاری از رشته های علمی و فضای حاکم بر جامعه ی علمی کشور، بیشتر روحیه و صفات مردانه را پرورش می دهد و به تکمیل مردانگی کمک می کند. لذا دانش طلبان زن به تدریج از دنیای ظریف و لطیف خود فاصله می گیرند و دچار دگرگونی در احساسات و علائق فطری خود می شوند و با نیرویی که قدرت زنانه به ایشان می دهد در فضایی که مربوط به ایشان نیست پیش می روند و هر روز از درک لطافتها و زیباییهای دنیای واقعی خود غافلتر و محرومتر می شوند.

موفقتر از آن بانویی که پرچم کشورش را در عرصه ی مسابقات بین المللی بالا می برد، آن بانویی است که همسر و فرزندان موفقی پرورش می دهد

لذا به جاست به دختران خود بیاموزیم به دنبال کسب فضائل و هنرهایی باشند که به توسعه روحیه زنانه در ایشان نه تنها لطمه وارد نکند بلکه کمک کننده و پیش برنده هم باشد. دخترهای ما باید عمیقا به این درک برسند که سعادتشان در وهله اول در همسر خوب بودن و مادر خوب بودن است. سپس هر چه در مسیر هنر و دانش پیش روند نیکوتر و سعادتمندتر خواهند بود.

در حقیقت موفقتر از آن بانویی که پرچم کشورش را در عرصه ی مسابقات بین المللی بالا می برد، آن بانویی است که همسر و فرزندان موفقی پرورش می دهد. مگر اینکه همه ی این خصوصیات در یک نفر جمع شده باشد. شاید یک تحقیق میدانی دقیق بتواند اوج آرامش و سعادت واقعی بانوی دوم را نسبت به اولی ثابت کند. علی ای حال شایسته ترین دختر لزوما یک دختر موفق با توجه به الگوهای جهانی امروز نیست بلکه یک دختر نجیب خانه دار و مهربان است که توانایی ایجاد ارکان یک خانواده ی سالم و موفق را دارد.



در حسرت شهادت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">