وب سایت عاشورا

نویسندگان
آخرین نظرات

 


 


بدون اغراق می توان ادعا کرد که یکی از نقاط قوت دین مبین اسلام در برابر سایر ادیان و مکاتب دینی توجه به نقش و جایگاه و کرامت زنان است. اسلام از همان بدایت امر یکی از آرمان های اصلی خود را شکستن تابو ها و انگارهای غلط جامعه جاهلیت عربی در خصوص زنان قرار داد و با فریاد بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ؟ وجدان انسان ها را بیدار ساخت. گو اینکه پس از پیدایش اسلام زنان شان و جایگاه خاصی را به دست آوردند و شخصیتی گرامی و غیر قابل وصف همچون فاطمه زهرا (س) به عنوان تجلی شخصیت حقیقی یک زن در اسلام مورد تکریم ، تمجید و ستایش همگان قرار گرفت.


در دین مبین اسلام زن پیش از آنکه یک زن باشد یک انسان و بنده پروردگار است و زن بودن آن مقدم بر شخصیت انسانی او نیست. مرد نیز انسان و بنده خداست و از اینجا می توان گفت که دین مبین اسلام در خصوص شان و جایگاه و کرامت انسانی برای زن و مرد ارزش یکسانی قائل است.به تعبیر زیبا و وحیانی آیه کریمه 124 سوره نساء « وَمَن یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتَ مِن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلاَ یُظْلَمُونَ نَقِیرًا» و کسانی که کارهای شایسته کنند چه مرد باشند یا زن در حالی که مؤمن باشند آنان داخل بهشت می‏شوند و ذره ای مورد ستم قرار نمی‏گیرند.

 



در این میان اما در میان جهل و غفلت مسلمانان و ازدیاد کفر و شهوت پرستی در غرب امروز نقش و جایگاه زنان در گستره عظیم عالم چیزی بر خلاف عدالت و نگاه الهی به زنان است. امروز به دلیل تفکرات و تبلیغات گسترده تمدن غرب الگویی از زن در جهان اشاعه یافته است که انسانیت وی تحت تاثیر جنسیت او قرار گرفته است. در دنیای مدرن امروز زنان پیش از آنکه انسان باشند یک زن هستند و ویژگی های زنانه آنها ارزش تلقی می‌گردد.


غرب زنان را همچون کالایی ساخته است که در زمانه سرمایه داری نیروی کاری ارزان و تحریک کننده مصرف کنندگان برای خرید است. نگاهی به تبلیغات تجاری اکثر کالاهای پرفروش نشان می دهد که در این تبلیغات از جاذبه های جنسی زنان سوء استفاده شده است.
البته مصائب این الگو به همین جا ختم نمی‌گردد بلکه جهان امروز به دلیل همین نوع نگاه به زنان دچار چالش ها و بحران های جدی‌ای شده است که شاید گفت برخی از آنها سالها و قرن ها نیازمند زمان برای تغییر دوباره هستند. عواقب وحشتناکی نظیر آزار جنسی زنان، بهره‌کشی و استثمار آنها در محیط کار، تجارت و قاچاق روز افزون زنان، مسئله موالید نامشروع، تبعیض جنسیتی، بیماری های مقاربتی،روابط نامشروع جنسی با محارم و از همه بدتر پدیده شوم و کریه همجنس گرایی ثمره شوم این زیاده طلبی و تمتع طلبی و نگاه شهوت پرستانه به زنان بوده است.


برخی آمار از وضعیت زنان در غرب به خوبی نشان می دهد که جهان امروز به چه ضلالت و گمراهی دردناکی سوق پیدا کرده است. نمونه بارز نتایج این نوع نگاه غلط به زن را می توان در جامعه آمریکا که به نوعی آرمانشهر تمدن غربی است مشاهده کرد.واحد آمار دادگستری آمریکا به نشانی اینترنتی bjs.ojp.usdoj.govدر سال 2009 نشان داد که حدود 25 درصد از قتل زنان در این کشور در سال 2007 تا 2008 توسط زوج‌های آنان صورت گرفته درحالی که این آمار برای مردان چهار درصد است.خشونت جنسی، تهدیدی جدی برای زنان آمریکایی است.


گزارش‌ها حاکی از آن است که ایالات متحده بالاترین میزان تجاوز به عنف را در بین کشور‌هایی که چنین آمارهایی را منتشر می‌کنند، داراست. میزان تجاوز به عنف در آمریکا 13 برابر بیشتر از انگلستان و 20 برابر بالاتر از ژاپن است. به گزارش پایگاه خبری Now.org در ایالات متحده زنان جوان کم‌درآمد در سنین بین 20 تا 24 سال بیشتر در معرض خشونت‌های خانگی و آزارهای جنسی قرار دارند و در هر 2‌دقیقه یک نفر قربانی تجاوز می‌شود.


پایگاه خبری «Now.org» مستندات جالب دیگری نیز دارد. هرساله 8/4 میلیون نفر زن در آمریکا مورد ضرب‌و‌شتم قرار می‌گیرند. زنان جوان اقلیت‌های مذهبی در معرض خطر‌های ناشی از سو‌ءاستفاده‌های جنسی یا ضرب‌و‌شتم هستند. از هر پنج دختر دانشجوی آمریکایی یک نفر مورد تجاوز قرار گرفته است و تنها کمتر از پنج درصد از این موارد به پلیس گزارش می‌شود. آمارها همچنان حکایت از عمق فاجعه در آمریکا دارند. به نوشته پایگاه خبری «آلترنت» در این کشور هر 6 دقیقه یک زن مورد سوء‌استفاده جنسی قرار می‌گیرد. در این کشور هر 15 ثانیه مورد ضرب‌و‌شتم گزارش شده است.


تجاوز جنسی به زنان بومی در ایالات متحده شایع است. برخی از زنانی که توسط سازمان عفو بین‌الملل مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند اظهار داشته‌اند که در جامعه خودشان کسی را نمی‌شناسند که تجربه خشونت جنسی نداشته باشد.


اما امروز موجی در جهان پدیده آمده است که خواهان مقابله با این وضعیت شوم و زجر آور است و این ندا نیز نمی تواند جز از امت اسلامی که داعیه‌دار نگاه تازه ای به زن است بیرون آید. امروز موج بیداری اسلامی به برکت انقلاب اسلامی و اندیشه های امام خمینی (ره) و متقدمین و متاخرین جهان تشیع پدید آمده است و در برابر بت زن غربی فریاد سر می دهد که این ظلم ها باید پایان پذیرد و نقش و جایگاه زنان در جوامع بر اساس عدالت و شناخت ظرفیت ها و ابعاد وجودی آنان شکل گیرد.


در کشورهایی همچون مصر ، لیبی ، تونس ،بحرین ، عربستان ، یمن ، اردن و... سالهاست که دستگاه های تبلیغاتی در پی تزریق ازرشهای دینی و رواج فساد و فحشا در امت اسلامی هستند اما برخلاف پیش بینی ها بادهایی که آنها سالها پیش کاشتند امروز به توفان هایی تبدیل شده است که یکسره تومار منافع غرب در خاورمیانه را در هم پیچانده است. در این میان باید تاکید کنیم که نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران به عنوان کانون بیداری اسلامی و داعیه دار الگوی جدیدی برای زن بسیار مهم و حائز اهمیت است.


امروز زن مسلمان ایرانی چشم های بسیاری را به خود دوخته است و امت اسلامی نظاره گر موفقیت های زنان این جامعه است. ما باید راه را برای موفقیت زنان و حضور واقعی آنها در عرصه اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی هموار کنیم و الگوی خود را برای زنان به جهان اعلام داریم. ما باید مستدل به جنگ الگوی فاسد و پر تزویر زن غربی برویم و مصائبی که این الگو برای زنان و مردان در پی داشته است بیان کنیم. الَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا.

در حسرت شهادت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">