وب سایت عاشورا

نویسندگان
آخرین نظرات

    در مورد آثار و تبعات منفی چت های بی هدف و اعتیاد  گونه  مطالب قابل توجه علمی کافی در ایران منتشر نشده واکثر نوشته ها به صورت کپی از مصاحبه ها یا یادداشت های صاحبنظران ، کارشناسان و محققان در سایتهای مختلف درج می شود . ، در این یادداشت به ذکر برخی مشاهدات از چت روم ها و آسیب های مشهود برای چت کنندگان می پردازیم و در انتها ، چند راهکار برای پیشگیری یا کاهش تاثیرات منفی آن ارائه می دهیم .


همچنین لازم به ذکر است که چت هم مانند سایر پدیده ها دارای معایب و مزایایی بوده و البته درصد کمی از افراد ، از آن به عنوان یک طریق ارتباطی ارزان ، سریع و در دسترس ،ضمن رعایت اخلاق و آگاهی از خطرات آن ، استفاده های درست و مفید می نمایند .( به دلیل غیر اخلاقی بودن پیام های ارسالی به روم ها، از انتشار برخی کلمات و جملات در عکس ها ، معذوریم)


در فضای آلوده  چت روم های فارسی زبانان یاهو مسنجر چه می گذرد ؟




 

      با ورود به چت رومهای ایرانی و فارسی زبانان ، قبل از هر چیز با پخش موزیک های دلخراش مبتذل (به ویژه رپ و متال) برخورد می کنیم که توسط برخی افراد با استفاده از نرم افزارها و ترفند های ویس کشی اقدام به تصاحب ویس روم می کنند و هر از چند گاه جملات نامفهوم یا بی ادبانه ای را نیز به زبان می آورند و در این حال با ناسزا و  جملات زشت ارسالی سایر حاضران ،  به روم اصلی برای قطع آهنگ و غیره هم  روبرو می شویم.

      الفاظ و جملات بسیار زشت و شرم آور و فحاشی بخش لاینفک صداهای قابل استماع در چت روم هاست که مایه شرم شنونده و ننگ گوینده  بوده و در هیچ کجا از دنیای واقعی حتی اماکن فساد مطلق ( مانند قمارخانه ها و محل  شرب مسکرات قدیم) هم، این جملات و عبارات زشت و فحاشی  شنیده  نشده ، خیلی از افرادی که به هر دلیل وارد چت روم می شوند از زیاد کردن صدای اسپیکر خود بیم دارند چرا که اطرافیان از هر سن و جنس و تحصیلاتی نسبت به شنیدن این جملات ، حساسیت های زیادی داشته و اعتراض خواهند کرد .

      انتشار پیام های شرم آور جنسی  ، عمل بسیار زشت و به دور از انسانیت است که در تمام روم ها مشاهده می شود و مرزی ندارد که بخودی خود ، مخصوصا" برای نوجوانان و جوانانی که تازه وارد یا به تازگی با چت کردن آشنا شده اند ، آسیب زایی جدی دارد . پیام هایی که با فونت درشت و رنگ زننده ، مردم را به بی غیرتی ، انحراف جنسی ، خیانت ، بازگو نمودن موضوعات کاملا" خصوصی جنسی ، تن نمایی ،توهین به اعتقادات دیگران و غیره ترغیب می کند و در نهایت اباهه گری جنسی و بی بند و باری را فریاد می زنند .... در این میان کاربران زیر بیست سال ، خصوصا" دختران ، آسیب پذیری بیشتری نسبت به دیگران دارند  این نوجوانان دختر که با آی دی مشخص مونث  به چت روم وارد می گردند ، به هیچ وجه از حملات سایر افراد و سیل پیشنهادهای غیر اخلاقی  یا فریب  و مخ زنی در امان نیستند...

      چت روم محلی برای آزمایش و خطا یا کسب تجربه و علم  برای افراد سالم ، عفیف و با حیای جامعه اسلامی ما نیست . خطر اعتیاد به چت روم که دارای جذابیت های جنسی کذایی و روانی موقتی است ، در صورت تکرار به اعتیادی خطر ناک تر از مواد مخدر تبدیل گشته و بازگشت از آن بسیار دشوار است  ، اعتیاد به چت کردن با افراد ناشناس با هویت کاملا" کذایی و فریبنده ، اولین قدمهای نابودی نوجوان و جوان و عادت به دروغگویی و بدبینی و سوء ظن افراطی بوده و البته همه سنین را تهدید می کند.

12345

     مشاهده پی در پی و روزانه  پیامهای غیر اخلاقی و زشت ارسال شده در روم های اصلی ،علاوه بر ایجاد یک جو ناسالم روانی و تحریک جنسی ، این نگرش را در کاربر ایجاد می کند که همه خلاف می کنند و منحرف هستند و اعمال غیر اخلاقی به وفور توسط  همه در سراسر دنیا انجام می شود و امری عادی است ! چرا "ما" اینگونه نباشیم ؟ و بدینوسیله فرد ، قربانی شده و اقدام به پیشنهادهای مرتبط و غیر اخلاقی به دیگران می نماید و این سیکل ادامه خواهد داشت و حتی به عنوان یک عادت به محیط واقعی زندگی و اجتماع هم کشیده شده من جمله افزایش متلک گویی و مزاحمت برای جنس مخالف در کوچه و خیابان و اماکن عمومی ، بیم نداشتن از طرح ارتباط دوستی به کسانی که برای اولین بار با هم روبرو شده اند ، زودگذری و عدم تداوم دوستی های واقعی ...

     مصیبت بار تر اینکه برخی از پیامهای عمومی و فردی ، دیگران را دعوت به ازدواج می نماید ( اکثرا" به قصد فریب )و یا معیارهایی برای ازدواج مطرح و برای دیگران ارسال می کنند ، عده ای هم به دنبال شوهر دلخواه خود ،روم های مختلف را زیر و رو کرده و بی نتیجه خسته شده  یا مورد تمسخر یا  بعدا" مورد سوء استفاده و فریب  قرار گرفته اند، گویی  اینجا جمعه بازاری است که مردم به دنبال خرید اقلام کم اهمیت در آن داد زده و پرسه می زنند !( شما نیز شنیده اید که درصدی از ازدواج های ایرانیان به دنبال چت کردن به وقوع می پیوندد و آخر این دوستی های احساسی ، به جدایی  و طلاق یا قتل منجر می گردد و درصد باقیمانده آنقدر کم است که کارکرد مطلوب همسر یابی چت را نمی توان به همه تعمیم داد )

حمید رضا ترکمندی کارشناس مسایل اجتماعی

     به تایید برخی افراد مسن که هر از چند گاهی صدای اعتراضشان در روم ها بلند می شود ، حتی در قمارخانه ها و مراکز فساد قدیم و فیلم های غیر اخلاقی هم ، اینگونه فحاشی ، دشنام و ناسزا گویی های بی دلیل و رکیک ، شنیده نمی شده  و از این ارمغان استعمار ، که حقیقتا" فوایدش( منظور چت روم است نه استفاده از  مسنجر) بسیار کمتر از مضرات آن است ، گله دارند.

     درصدی از وارد شوندگان به چت روم خود را با آی دی متفاوت ، به جای جنس مخالف  جا زده و سوء استفاده های زیادی از دیگران نموده یا با بیماریهای شخصیتی و روانی خود می سوزند و می سازند و هیچ وقت حرف حق را هم نمی پذیرند و به این اذیت و آزار که به گفته خودشان ، خلاصی از دست آن ممکن نیست ، اعتیاد پیدا کرده و از خانواده و اجتماع زده و به طور کل منزوی شده و روز به روز بر افسردگی یا دو گانگی شخصیتیشان  افزوده شده و امیدی به بهبود نیست  . اما هر روز و شب ،در اثر نیرویی درونی و کسل کننده ، خود را نا خواسته مقابل مانیتور می بینند و با حالت عجله ، اضطراب و انتظار کشنده  ، برای در یافت یک پیام جدید دعوت به دوستی ، وقت گذرانی می کنند و ساعتها پس از خارج شدن از فضای مجازی  خود را برای  درگیری ها ، ناسزا ها ، بوت شدن ها ،مورد حمله قرار گرفتن ها ، ناامیدی و به نتیجه نرسیدن و غیره ، سرزنش کرده و جملات ارسالی و دریافتی را مرور می کنند .

    حضور دائم در چت روم ها آنقدر عذاب دهنده است که به ادعای برخی افراد ، حاضرند ساعتها  غذایی نخورده و حتی اجابت مزاجی نداشته و کلمه ای با والدین خود سخن نگویند، اما از مقابل مانیتور حرکتی نکنند و هر لحظه، فقط در فکر برآوردن آرزوهای خام خود و یافتن گم گشته ای ناشناس با چیدن انواع جملات تایپ شده یا آمادگی برای سخن گفتن در روم و یا پخش آهنگ دلخواه برای دیگران و  انتظار به به حاضران یا ارسال آدمکهایی که دست زده و تشویق می کنند بوده و دلشان خوش باشد ...

   افراد معتاد به چت ، که روزهای اول با غرور ،برای تفریح و سرگرمی به صورت موقتی به روم آمده اند ، اکنون از حقارت ها و به حساب نیامدن های خود رنج برده و دائما" می خواهند جلب توجه کنند و دیگران آنها را تایید کنند و در صورتی که کسی وی را تایید نکند  اولین کارشان اقدام به گفتن کلمات و جملات زشت و فحاشی است که به یک عادت همیشگی و منتقل شده به محیط خانواده و برای بستگان و همشهریان تبدیل خواهد شد و شاید روزی کاربران روم ها آنقدر زیاد شود که حتی در محیط مترو ، داخل اتوبوس ، کوچه ، کلاس ، بازار و غیره به وفور با این ناسزا ها و عدم رعایت عفت کلام و سپس در گیری های تن به تن برخورد نماییم ، گویی همه مردم  شرب خمر کرده یا قرص های روانگردان مصرف کرده و چشمشان بر حقایق بسته شده است ! و متعاقب آن انواع  پرخاشگری  و قتل و شکایت فزونی یابد. چرا که فرد به این وضعیت عادت کرده و تکنولوژی جدید وی را به خوبی پرورده است ! به وی القا می شود که  ارزش ها چیزی هستند که در فضای مجازی مشاهده می کنید نه آنچه که در مدارس و کتابها به شما آموزش داده شده ،و نه چیزی که یاد گرفته اید ، یا مشاهده کرده اید !

    در اینجا بد نیست که انتقادی به توجیهات برخی کارشناسان ، صاحبنظران یا افراد عادی چون والدین یا حتی چت کتتدگان داشته باشیم که می گویند ،  نحوه استفاده از یک شیء ، برنامه ،فن آوری، خدمات ، و غیره مهم است و مثال نخ نما شده   "چاقو  را هم برای کشتن می توان استفاده کرد و هم برای پوست کندن میوه !" را بارها برای محیط مجازی ذکر کرده ، و ادعا می کنند که اگر کسی استفاده خوب و درستی از چت داشته باشد ،واقعا" مفید است !( اینها  فرق بین چت و وقت گذرانی بیهوده در چت روم را هم نمی دانند!) ، کافی است یک نوجوان دوازده  سیزده ساله را برای ساعتهایی در چت روم رها کنیم ، چه می بیند ، چه می شنود ؟ ایا در حال حاضر در کوچه ها معمولا" این عبارات زشت را  می شنود ؟ چه پیشگیری می توان برای او انجام داد ؟ آیا می توان به وی گفت : فرزندم وقتی وارد چت روم شدی ، فورا"  در گوش خود را بگیر که این نوع فوش ها را نشنوی ؟ پسرم ، فورا" روی چشمانت را بگیر که پیامهای هتک حرمت مادر و خواهر را در روم اصلی نبینی ؟ دخترم ، با افراد خوب و مطمئن چت کن و مراقب خودت باش !... ما نیز تایید می کنیم که وضعیت چت رومهای مخصوص عرب ها  و فارسی زبانان نسبت به سایر کشورها ، زبان ها و فرهنگ ها ، مناسب نیست و حد اقل هر شخصی با توجه به نیاز خود وارد چت روم ها برای مباحث مشترک مورد علاقه و هدفدار نمیشود و تعداد زیادی از کاربران صرفا" برای دیدن وبکم اشخاص دیگر به گشت و گذار های بی هدف و بی نتیجه می پردازند و یا اخیرا" بر اساس اظهارات یا پیامهای رد و بدل شده در روم های اصلی ، رویای پولدار شدن یک شبه در میان برخی نوجوانان و جوانان دختر و پسر ، جان گرفته که یک فرشته نجات را در گوشه ای از دنیا یافته و شاید سنگش به هدف خورد و آرزو ها وخیال های خامش بر آورده شده ،و این آرزوهای واهی وی را به دنبال خود می کشاند ، که فقط سر گردانی و عقب ماندن از درس و تحصیل و کار و خستگی مفرط را برایش به ارمغان خواهد آورد .

      در جای دیگری هم اشاره شد که فرهنگ سازی و پیشگیری از آثار مخرب چت روم میسر نیست مگر اینکه  بدون ورود به چت روم ، فقط برای ارسال و دریافت پیام به افراد آشنا برای انجام امورات ضروری از آن استفاده ای مانند  پیامک داشت و یا بستگان درجه یک خود را از طریق وبکم در سایر نقاط جهان رویت کرد یا اخیرا" بر گزاری برخی پرسش و پاسخ ها از طریق ویس و وبکم برای افرادی مانند استاد و دانشجو  فراهم شده ، البته به شرط اینکه فرد ، خود را ساعتها به اماج بی هدف روم ها نسپارد و از کار و زندگی عقب نماند ...

حمید رضا ترکمندی کارشناس مسایل اجتماعی

 

 

احتمال سازمان یافته بودن برخی اعمال در چت روم ها دور از انتظار نیست

 

     احتمال سازمان یافته بودن برخی اقدامات در چت روم ها به طور مطلق رد نمی شود چرا که با بررسی های  مکرر مشاهده شده که به صورت همزمان چندین ای دی مختلف با عبارات مختلف ، ولی اهداف مشابه با وبکم های روشن به چت روم های متفاوت آمده و به طور مکرر اقدام به خروج و ورود به سایر روم ها هستند و با ارسال پیام های عمومی درشت در روم اصلی ، دیگران از جنس مخالف را دعوت به دیدن وبکم های غیر اخلاقی  خود نموده ( پیشنهاد اعمال غیر اخلاقی داده) و در قبال آن  تقاضای دریافت  شارژ یا پول می کنند ،و برای ساعتها به این کار وقیحانه خود ادامه داده و حتی به وعده  غیر اخلاقی خود با بی باکی گستاخانه نیز عمل نموده و اجازه دیدن تصاویر برهنه و مستحجن خود در وبکم آنلاین را با دریافت مبلغ ناچیزی مانند هزار تومان شارژ ، می دهند  و عمدا" فضا را نزد خارجی ها ،  اینگونه جلوه می دهند که گویی ایرانیان از گرسنگی و فقر اقدام به خود فروشی در دنیای مجازی مینمایند ،و یا پیامهایی حاوی داشتن همکار در استانها و شهر های مختلف کشور با در آمد بالا  مبنی بر انجام امور غیر اخلاقی ارائه داده و باعث تحریک جنسی نوجوانان می گردند ! 

      البته تعداد قابل توجهی از این افراد پسرانی هستند که تمرین کلاه برداری و بزه کاری نموده و برخی مردان ساده لوح را  فریب داده و از آنان شارژ یا کلیپ و عکس خصوصی و غیره در یافت می کنند اما کلیپ های آماده ( با استفاده از برخی نرم افزارهای جدید ) به جای وبکم زنده را نشان داده و با این کار ولع خاصی در کاربران تازه کار چت ایجاد می کنند که زمینه را برای انواع تجاوز ها ، بی عفتی ها  و پرخاشگری ها در عالم واقعی  مهیا می کنند .

     همچنین برخی پیامهای عمومی آی دی هایی که از کشورهای خارجی به روم می آیند را مشاهده کرده ایم که فارغ التحصیلان یا دانشجویان برخی رشته ها مانند فیزیک و نخبگان  را دعوت به چت خصوصی نموده و مایل به دریافت اطلاعاتی از دانشجویان این رشته ها از وضعیت دانشگاههای ایرانی و روند آموزش و کار هستند که جای شک دارد...

   همچنین تعدادی از آی دی هایی را هم مشاهده می کنیم که از کشورهای خارجی به چت روم آمده و تقاضای دریافت  و تعویض انواع  عکس و کلیپ های غیر اخلاقی تهیه شده از ایرانیان را دارند که احتمال فروش و استفاده از آن در سایتهای غیر اخلاقی غربی و تبلیغات منفی علیه کشور وجود دارد ....

        در این اواخر در چت رومها ، حتی تحقیر ، تحریک و تفرقه افکنی میان زبان و قومیتهای مختلف ایرانی به امری عادی و همیشگی تبدیل شده  و در نهایت ، کار به کلمات و جملات بسیار رکیک و تمسخر آمیز کشیده شده و حتی جمله ای مثبت در مورد یک موضوع ارائه نمی شود ، طرح کنندگان این مباحث در چت رومها ، معمولا افراد گریخته از وطن و ساکن یا پناهنده کشورهای خارجی هستند که با مهارت خاصی ابتدا با نشان دادن درب باغ سبز و آوردن مستندهایی که اکنون در فلان کشور غربی به خوش گذرانی اشتغال دارند ،دیگران را به مامنند خردسالان هوسی کرده که ای کاش به خارج می رفتند ،و در چت روم ، از راه دور برای وضعیت حقوق بشر و نبود آزادی مطلق و آزادی جنسی  هموطنان ، غبطه خورده و  قضیه  پان ها را مطح نموده و  دیگران را به تقلید سخنان خود  ترغیب میکنند ( گویی مردم نمی دانند که  سهمشان از غرب و فرنگ ، حقارت بوده و یک چادر مسافرتی حقیر هم نیست! )...

 

انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر در چت روم مشکل است

 

            فضای چت روم ها آنقدر نامناسب و هیجانی است که جایی برای امر به معروف  نه از طریق گرفتن ویس  و نه از طریق پیامهای عمومی و خصوصی باقی نمی ماند و در صورتیکه فردی اقدام به گفتن جملات دلسوزانه و مفید از طریق ویس یا پیام عمومی بنماید( که به ندرت مشاهده شده)  ، این فرهنگ رایج شده که باید بلافاصله اقدام به آیگنر وی کرده یا وی را از روم بوت کنند ، و اگر این کار هم صورت نگیرد فرد تذکر دهنده  باید  منتظر شنیدن انواع ناسزا و دشنام های زشت و ناموسی باشد که بعد از چند بار از کرده خود پشیمان شده و می فهمد که کارش در اینجا اثر بخش نیست و خریداری ندارد . در یک تجربه ده ساعته مستمر توسط تعدادی از تحصیلکردگان معتقد به امر به معروف ، فقط 1 درصد حضار در فضای مجازی چت روم به سخنان یا پیامهای آمر به معروف  توجه داشته   آنهم معمولا" افرادی بودند که حالت  اعتیاد و وسواس اجباری حضور در چت را پیدا کرده و امیدی به رهایی از این  احساسات نامطلوب ندارند و می توان گفت از انواع شیوه های حرفه ای و فنی امر به معروف و جلب نظر و توجه  مخاطب استفاده شده بود اما هیچ اثر بخشی نداشت ، در این باره می توان گفت به دلایل متعدد امکان فرهنگ سازی ( حداقل در زمان فعلی) برای استفاده درست از چت روم در ایران به هیچ وجه وجود ندارد و هر شخصی با تحصیلات ، جنسیت ، سن و قومیت  که در چت روم حضور  مداوم یابد از آسیب های مختلف اجتماعی ، روانی و فرهنگی و خصوصا" مذهبی آن در امان نیست

 

شما چرا در چت روم حضور پیدا کرده اید ؟

 

123

 

در یک دوره ده روزه ، هر روز به مدت ده ساعت کامل ( در اوقات مختلف) ، بررسی از وضعیت چت روم ها انجام و صدها تصویر مستند از پیامهای عمومی روم ، تهیه شد . در روم های مختلف فارسی زبانان مانند پرشیان روم  یا  روم های آسیا ، پیامهایی به تعداد بسیار زیادی از حضار در مورد اینکه هدف شما از آمدن به چت روم چیست ؟ ارسال میشد ، که البته فقط حدود بیست درصد افراد آن هم با اصرار فرستنده ، راضی به پاسخهای کوتاه بودند و مابقی هیچ پاسخی نداده یا اقدام به فحاشی کتبی کرده و در صورت اصرار ، عمل آیگنر را انجام می داند .برخی از پاسخ ها و مشاهدات  به قرار زیر بود( قابل ذکر است که محیط مجازی مانند محیط واقعی نیست که  فرد مقابل ، احساس تعهد در کامل کردن یک پرسشنامه یا پاسخ به سئوالات داشته باشد  ) که احتمالا" پس از جمع بندی در آینده  نسبت به درج کامل مطلب اقدام خواهد شد  :

_شصت و پنج درصد از پاسخ دهندگان دلیل خود را برای چت کردن آنهم در روم ها ،فقط  سرگرمی و گذران اوقات بیکاری  بدون هیچ هدف خاصی ، عنوان کرده اند ( که این دسته از اسیب های چت در امان نیستند) در این مورد بدیهی است که افراد ، به دلیل رعایت برخی محافظه کاریها ، قصد اصلی خود از آمدن به چت روم را هیچگاه بیان نمی کنند ، اما پیامهای مختلف ارسالی در روم  توسط آنان ، حکایت از مقاصد دیگری مانند دوست یابی از جنس مخالف داشت ( اکثر حضار فقط با یک آی دی برای پی ام های خصوصی و عمومی ، بدون آی دی های اضافه و نام مستعار ، در روم اصلی ، پیامهایی را منتشر می کردند)

_ حدود پنج درصد ، تست انواع نرم افزارهای بوتر ، ویس کشی ، حضور با چندین آی دی در لیست حضار، اذیت  سایرین با بوت کردن ، آزمایش نرم افزارهای هک پسورد آی دی ، یا تلاش برای فریب کاربر جهت به دست آوردن پسورد مسنجر ، فروش فیلتر شکن ، تبلیغ یک کالا یا خدمات و غیره را هدف خود از چت کردن در روم ها می دانند .

12

_ ده درصد  گفته اند برای علم افزایی ، کسب اطلاعات برای ادامه تحصیل یا روشهای بازار یابی و موضوع کسب تجربه ، سئوال در مورد مشکلات فنی از سایر افراد تحصیلکرده و با تجربه یا دانشجویان در رشته بخصوص ، به چت آمده اند.

_ پنج درصد از افراد( معمولا" بالای بیست و شش سال ، به اظهار خودشان) گفته اند برای یافتن یک نیمه گمشده  به روم آمده اند و قصد دارند فرد ایده آل خود را در این محیط یافته ، بشناسند ، مطالعه نموده از خصوصیات هم آگاهی یافته و شاید اقدام به ازدواج کنند ! حمید رضا ترکمندی کارشناس مسایل اجتماعی

_ ده درصد افراد به صراحت اعلام کرده اند که برای یافتن دوست ( در قالب نامتعارف)، به چت آمده اند .( هدف اصلی  شصت و پنج درصد اول هم یافتن دوست بوده است )

 

 _ پنج درصد از افراد هم مقاصد مختلف خود از چت را بدون توضیحات اضافه اینگونه ذکر کرده اند : یافتن فردی برای ساپرت مالی ، دریافت شارژ از دیگران به دلیل مصرف بالا، یافتن همدل ، یافتن همدرد ،یافتن یک دوست خوب و ایده آل همجنس،خود را از شر عقده ها رها کردن ،ازدواج موقت ، کنجکاوی کردن در مورد چت کنندگان  ،یافتن یک محرم اسرار ، دریافت آهنگ از دیگران، پرسیدن ادرس های اینترنتی ، غلبه بر دلتنگی ، پر کردن خلاء شکست عشقی اخیر ،بی همدم بودن در فضای واقعی،درد دل ،مشاوره گرفتن،از بی کاری ،یافتن اطلاعاتی در مورد سهرستان فلان،یافتن یک هم رشته تحصیلی ،یافتن فردی در مقطع تحصیلی بالاتر، اطلاع از آخرین خبرهای دنیا و ...

 

_وجود پیامهای ارسالی رباتهای خارجی با آی دی زنانه که با پیامهای غیر اخلاقی و جنسی ، افراد را به کلیک بر روی لینک ، ترغیب می کنند ، و حتی بر خی کابران نا آشنا به غلط تصور میکنند اینها افرادی با پیامهای واقعی هستند ،و موجبات تحریک جنسی بیننده را فراهم می کند ، یکی دیگر از موارد آسیب زا در چت روم هاست.

_ معمولا" زنان خانه دار در شیفت صبح که همسر و فرزندان در منزل نیستند ، حضور بیشتری در چت روم ها داشته و معمولا" کامپیوتر آنلاین خود را رها کرده و کارهای منزل را نیز انجام داده و با حالت وسواس هر از چند گاه صفحه مانیتور را نگاه کرده که ایا پیامی برایش ارسال شده یا خیر ؟

_ از ساعات 11 شب به بعد، علاوه بر پسران و مردان تنها ، دانشجویان دخترساکن خوابگاه یا خانه های مجردی ،و سایر دختران ساکن در منزل شخصی ،بدور از چشم والدین به بهانه انجام کارهای کامپیوتری درسی و پروژه ، سرچ مطالب و غیره  در چت روم ها حضور پیدا کرده و معمولا" با پنهان کاری به چت می پردازند .

_ اخیرا" مشاهده می شود که ؛ حضور توام ( معدود) برخی همسران با هم در چت  و استفاده مشترک از ویس روم  یا حضور  پدر یا مادر با فرزند خردسال خود برای سر و صدا در آوردن در روم ، از نکات عجیب و دور از انتظار به شمار می رود که هر فرد دانایی می داند که اسیب زا بودن این حضور ، بسیار بیشتر از فواید آن خواهد بود ، اما متاسفانه معرفی فرزند خردسال برای حضار روم ، به عنوان یک کلاس و تشخص و یا آموزش  زود رس  توسط پدر یا مادر تلقی شده که جای سئوال و بحث بیشتری دارد و این درحالیست که انواع جملات رکیک در روم اصلی توسط افراد عصبی ارسال می شود و یا حتی کلمات زننده ای به این اشخاص عصبانی گفته می شود که تنها صلاح مقابله ، آیگنر کردن آی دی مزاحم بعد از استماع بخشی از  دشنام و فحاشی هایش خواهد بود !

 

 

هر ماه 25200000 نفر ساعت فقط در دو  گروه از رومهای فارسی یاهو چت می کنند !

 

توضیح : با آنکه بسیاری از محققان آمار متفاوتی را از حضور کاربران در چت رو م ها ارائه داده اند ، مجددا" متذکر می شود که این بررسی فقط از دو  دسته روم اصلی فارسی زبانان به نام های پرشیان رومز و آسیا رومز ، بعمل آمده است و در خوش بینانه ترین حالت و پایینترین آمار ،  رقم 5000 نفر در هر ساعت ذکر شده است .به عنوان مثال به این نکته مستند از بررسی های مندرج در سایت mr-zanan.ir توجه فرمایید :سایت‌های قدرتمندی نظیر یاهو، گوگل، اکسایت و.... مرتباً در حال ارتقاء و افزایش قدرت مانور در چت روم ها و سایت‌های زیرمجموعه دوست‌یابی و همسریابی خود هستند. در حال حاضر، در هر لحظه، رقمی حدود 500 هزار تا یک میلیون نفر به‌صورت آنلاین در چت رومها وارد شده و مشغول گفتگو میباشند. افزایش امکانات تصویری در این سایت‌ها باعث شده است تا با نصب یک دوربین کوچک روی مانیتور، امکان ارتباط چهره به چهره نیز فراهم شود تا فضای ارتباطی ، حالتی طبیعی‌تر به خود بگیرد. این فناوری پیشرفته، انقلابی در نزدیکتر شدن افراد در سراسر دنیا به یکدیگر ایجاد کرده است. امّا این ارتباط در چت رومها و از طریق اینترنت، نوع جدیدی از عشق‌های مجازی را ایجاد نموده که به عشق‌های اینترنتی معروف است... 

    

_ در این بررسی در دو ماه مختلف ( بهمن 90  و فروردین 91 ) از آمار چت رومهای مختلف ، مشاهده شد که فقط در رومهای پرشیان و آسیا  هر ساعت حدود 5000 نفر فارسی زبان حضور دارند( که ممکن است برخی آی دیها  نیم ساعت یا برخی یک ساعت کامل و یا ساعتها ، حضور داشته اند  ، اما صرفا" میانگین چندین روز و ساعت مختلف در اینجا اعلام شده است) که در شبانه روز به حدود 120000 نفر ساعت و در هفته به 840000 نفر ساعت و در ماه به 25200000 نفر ساعت ، و در یکسال تقریبا" 302400000 نفر ساعت ( با اکثریت)وقت تلف کنی بیهوده  خواهد رسید و انرژی بسیار زیادی را از مردم خصوصا" جوانان خواهد گرفت ، که باید برای کاهش تاثیرات نامطلوب آن اقدامات فرهنگی توسط مسئولان و مراقبتهایی توسط خانواده ها انجام شود ( لازم به ذکر است که سایر افراد  مسلط به زبانهای خارجی که به رومهای دیگر رفته  و یا کسانی که در سایر روم ها غیر از پرشیان و آسیا ، حضور پیدا کرده  و یا با ادلیست خود بدون حضور در روم ، ساعتهاچت دارند لحاظ نشده و مسلما" آمار واقعی بسیار بیشتر از این هاست)

_یکی دیگر از موارد مشاهده شده در بررسی فوق این بود که ،حتی بدون قصد ازدواج ، بیش از 90 درصد افراد پس از دریافت برخی مشخصات اولیه مانند جنسیت ، سن و محل زندگی  به عبارتی (asl)فقط مایلند با افراد مجرد و سنین پایینتر از جنس مخالف  چت داشته باشند و معمولا" این تمایل برای چت با خانم ها  یا  آی دی های خانم هاست و در خیلی از موارد حتی اگر فردی خود را نادرست معرفی کرده باشد ، به بهانه نداشتن میکروفون ،چندین ساعت یا روز به ارسال و دریافت جملات بی هدف و بیهوده و به قصد اذیت و سر کار گذاشتن، سپری خواهد شد . ذکر این نکته خالی از فایده نیست که :در بررسی های قبلی کارشناسان (کامران سروش صحت” کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی)،اعلام شده بود که  ۷۵ درصد چت کنندگان گفته اند که در چت کردن نقش های متقاوتی را بازی می کنند که سهم پسران در ارایه نقش غیرواقعی و تصویری نادرست از خود ۸۹ درصد و سهم دختران ۱۱درصد بوده است. و در جای دیگری از مطالعه فوق ، مشخص شد که دختران درچت کردن بیشتر مایل به شیطنت و سر کار گذاشتن هستند در همین راستا پسران در چت کردن تلاش بیشتری می کنند که اعتماد دختران را بر ای تداوم رابطه جلب کنند . از نظر یک کارشناس دیگر (محمد سعید ذکایی” عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی) ، پسران بیش از دختران مایل به گپ همزمان با بیش از دو یا چند فرد غیرهمجنس بوده و تبحر و مهارت پسران درچت کردن بیش از دختران است. همچنین پسرها ترس و نگرانی کمتری از کنترل ها و شناسایی های غیرمحسوس در خلال چت کردن داشته اند.

_ تمام کسانی که به چت روم آمده و به سئوال ما پاسخ داده اند ، با قاطعیت اعلام کردند که به هیچ وجه تحت تاثیر پیامها و اعمال دیگران قرار نگرفته و استفاده صحیح از چت ، هیچ مشکلی را به دنبال نخواهد داشت و خود را از استفاده کنندگان بی مشکل چت و حتی استثنایی معرفی کرده اند و یا مختصر پاسخ داده اند که  شاید هر ماه یا هر فصل ، یکبار  به چت بیایند( اما در اختیار گرفتن ویس و استفاده از کلمات زشت یا انواع پیامهای ارسالی آنان به چت روم اصلی ، حکایت از آسیب زا بودن خود یا آمادگی برای آسیب دیدن می کرد)

 

برخی موارد مشاهده شده ، زنگ خطر را برای مسئولان و خانواده ها به صدا در می آورد

 

    _ برخی موارد قابل توجه مشاهده شده در چت روم ها :  حضور دخترانی از سنین 8 تا 15 ساله  و پسرانی از سنین 9 تا 15 سال که به سادگی مورد فریب افراد ناشناس قرار می گیرند ، و این افراد تمایل زیادی به در اختیار داشتن  ویس روم دارند و یا به راحتی عکس های خصوصی خود یا ماشره تماس خود را برای شروع اشنایی در اختیار درخواست کنندگان قرار می دهند ، حاکی از بی توجهی یا کم توجهی و یا عدم اطلاع از ابعاد آسیب زای چت بدون نظارت والدین می باشند که در دختران به صور محتلف بروز خواهد کرد از جمله :

 فرار از منزل ،

 قرار ملاقات در فضای واقعی ،

اعطای کمک مالی بلاعوض یا تهیه شارژ برای مکالمه، هر چند ناچیز ، به جنس مخالف ،

 تمایل شدید و زود رس برای ازدواج ،

شروع ناسازگاری و بد دهنی با اعضای خانواده ،

اختلال در خواب و خوراک ،

بی توجهی به خانواده و والدین،

بی توجهی به درس و مدرسه و امورات شخصی،

شروع بد بینی و بدگمانی به همه افراد در فضای واقعی،

تنفر شدید از جنس مخالف پس از فریب خوردن ها و تمسخر های مکرر،

نشخوار فکری و در خود فرو روی و گوشه گیری،

ترغیب و تشویق همسالان برای حضور در چت روم ،

بزرگ جلوه دادن دوستان در فضای مجازی ،

مهم جلوه دادن  خود و قدرت جذابیت خود نزد دیگران ،

تشکیل خود انگاره مثبت و اعتماد به نفس موقتی و کاذب ،

افزایش پنهان کاری ،

افزایش عصبانیت و تند خویی و استرس،

افزایش شتاب زدگی و عجله برای بررسی پی ام ها،

آرزوی دوری از والدین  یا نبود والدین در منزل وغیره

  از جمله تبعات منفی چت و چت روم  می باشد و در صورتیکه خانواده و اولیای آموزشی برای این گروه، چاره ای نیاندیشند ، معمولا" اتفاقات ناگواری رخ خواهد داد که جبرانش  غیر ممکن است .

  1234

         توضیح :_ در برخی از ماهها و ایام سال ، آمار چت کنندگان فارسی زبان در حد  محسوسی کم و زیاد می شود ، به عنوان مثال در فصل امتحانات ، ایام عزاداری ،اشکال در سرعت اینترنت ،ماه رمضان ، افراد علاقه کمتری به حضور در چت روم داشته و بالعکس ؛ در زمان تعطیلات عید ، تابستان ، روزهای تعطیل وغیره آمار چت روم ها افزایش می یابد.

_ متاسفانه خیلی از بانوان اقدام به قرار دادن عکس واقعی خود در کنار آی دی نموده که برای همه افراد( حتی کسانی که که در اد لیست اضافه نشده اند )  قابل رویت و کپی نمودن می باشد ، با سئوال ما ، پاسخ های مختلفی  ارائه شد که   بیشترین فراوانی   مربوط به فوش و ناسزا و تقاضای عدم دخالت در امور خصوصی افراد بود ! و برخی هم  با اصرار مشاهده گر،  پاسخ می دادند ؛ که  خلافی نمی کنند تا از قرار دادن عکس خود یا همسر یا خانواده شان بیم داشته باشند و این کار جرم تلقی نمیشود !، این اظهارات نشان می دهد که از خطرات چت و محیط سایبر ، اطلاعات کافی ندارند و اگر آشنایی جزئی با سوء استفاده های احتمالی در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و تویتر  داشتند ، هیچ گاه بی پروا دست به این کار نمی زدند ، در این میان سهم بانوان خانه دار غیر شاغل بیش از دیگر زنان بوده و در مرتبه دوم دختران دانش آموز بیشترین فراوانی را داشته اند.( آمار دقیق جامعه آماری و فراوانی و درصد ها در این یادداشت منتشر نمی شود)

 

پیشنهاداتی برای کاهش یا پیشگیری از تاثیرات نامطلوب چت :

 

1- هر مرد متعهد ،آگاه و باغیرتی اجازه نخواهد داد همسر یا  فرزند خود ( خصوصا" دختران) ساعتها در چت رومها حاضر بوده  و انواع ناسزا ها ، دشنام ها و پیشنهاد های غیر اخلاقی را دریافت کند ،و به دلیل جذابیت های کذایی از درس و مدرسه و انجام وطایف و تکالیف عقب بماند، در این مورد ممانعت کامل از حضور دختران و پسران با سنین کمتر باید الزامی باشد و باید این واقعیت را پذیرفت که  فعلا" با توجه به وضع موجود ، کسی توانایی فرهنگ سازی یا پیشگیری از تبعات منفی را ندارد ، در این گونه موارد باید عطای چت را به لقایش بخشید! معمولا" خانواده های  بی بند و بار یا مساوات طلب این آزادی های خطرناک را به همه اعضاء خانواده داده و مشکلاتی را تجربه خواهند کرد.

2- توسط صدا و سیما برنامه متنوعی مانند شوک ، مکث ، مصاحبه با کارشناسان و غیره تهیه و در ساعات پر بیننده پخش گردد تا خانواده ها از غفلت در این مورد بر حذر شوند

3- توسط اولیای آموزشی و مدارس برای کلیه دانش آموزان فراخور وضعیت و فرهنگ منطقه ، آموزش هایی در نظر گرفته شود

4- توسط انجمن اولیا و مربیان مدارس ، بخشی از کلاسهای آموزش خانواده والدین به اطلاع رسانی جدی و بدون تعارف به پدران و مادران اختصاص داده شود که چت روم ها عامل انحراف خیلی از فرزندان خواهد بود و در مقابل اصرار و فشار فرزندان به دلایل زیاد، نباید کوتاه آمد و این مهم ، از سنین پایینتر و دوره ابتدایی میسر است تا در اثر افزایش سن و بی توجهی و عدم نظارت بر فرزند ، توانایی کنترل وی از دست والدین خارج نشود .

5- مسئولان مرتبط هر از چند گاه بر فعالیتهای  شبه سازمان یافته و آسیب رسان در محیط چت روم ها مانند دعوت به حضور در اماکن مفسده بر انگیز ،دعوت به پارتی ها،فروش ف یل تر شکن ها، نمایش غیر اخلاقی خود توسط  وبکم ها وغیره، نظارت جدی داشته باشند و با برخی عوامل آن برخورد شود و به مراجع قضایی و انتظامی معرفی نمایند و نتیجه را به اطلاع عموم برسانند

6- مسئولان مرتبط نطارتی ، هر از چند گاه ، با پخش خبرهای مستند در اخبار ، نظر والدین را به تبعات منفی چت روم ها جلب نمایند و یا اقدامات خود و برخی دستگیری ها را به اطلاع مردم برسانند تا حساسیت  خانواده ها به این پدیده شوم ، بیشتر گردد.

7-در سطح شهر ها توسط دستگاههای ذیربط  همایش هایی در مورد آسیب شناسی چت و محیط سایبر برگزار گردد ، اگر وضعیت بدین صورت تداوم یابد  باید شاهد قربانیان زیادی باشیم که جز افزایش پرونده ها و شکوائیه ها نتیجه ای را عاید دستگاه قضا و نیروهای انتظامی نخواهد کرد ، علاوه بر اینکه نوجوانان و جوانان به عنوان نیروهای فعال  جامعه که می توانند  در آینده برای اجتماع مفید باشند ، از دست نروند .

8-یکی از موضوعات بسیار مهم ستاد های حفاظت اجتماعی شهرستان ها و پیشگیری از وقوع جرم استانداریها در این برهه از زمان باید به موضوع پیشگیری از زیان های چت ، بر مردم خصوصا" پسران و دختران نوجوان و اطلاع رسانی و برگزاری دوره های آموزشی عمومی ، اختصاص یابد که در مراحل بعدی بر اعتیاد به مواد مخدر ، مواد محرک ، شرکت در پارتی های غیر اخلاقی ،فرار از منزل ، افزایش طلاق ، افزایش چشمگیر خیانت ، ضعف باورهای دینی ، طغیان بر علیه والدین ، افزایش خشونت و پرخاشگری در جامعه  هم تاثیر خواهد گذاشت .

9- برای معلمان و مسئولان مدارس ، کارشناسان آموزش و پرورش ، کارشناسان انتظامی و اجتماعی ، روحانیون و طلاب  ، دوره های آموزش ضمن خدمت در مورد آسیب های چت بر گزار ، تا بتوانند از آخرین یافته ها در مورد مشکلات محیط سایبر ، آگاه و به اطلاع دانش آموزان و جامعه هدف برسانند .

10- باید قبول کنیم که با وسیله ارتباطی رایگان و ارمغان غرب ، جنگ نرم دشمن در چت روم ها به خوبی و با اثر بخشی بالا و بدون سر و صدا در حال انجام است و در حال تغییر نگرش مردم از سنین مختلف به دین ، انقلاب ، ایثار گران ، اعتقادات مذهبی ، احترام به بزرگترها ، بی عفتی در کلام ،بی تقوایی ، پوشش زننده ، آرایش کامل پسران ، البسه جنس مخالف پوشی و غیره می باشد علاوه بر قضیه مسلم جاسوسی غربی ها از طریق چت روم ها در میان کاربران مسلمان و خصوصا" ایرانیان ، جا دارد در صورت امکان مهندسان توانای ایرانی برای فی لت ر کردن کامل محیط چت روم ها و عدم امکان دسترسی به چت روم ، تدبیری بیا ندیشیند ، معارضان این پیشنهاد افرادی هستند که اوقات خود را به بطالت با مقاصد سوء اخلاقی یا مالی می گذرانند و  به سادگی نمی خواهد طعمه های خود را از دست بدهند ، افزایش بی حیایی ، بی عفتی ، سستی بنیان خانواده و اخلاق ، لطمه به وفاداری همسران ،مشکلات انحراف جنسی ، مشکلات شخصیتی و روانی برای جامعه فعال و سرمایه آینده کشور  همگی  در قالب پروتکل صهیونیستها مبنی بر خسته کردن جوانان ایرانی ، به انزوا راندن آنان ، تغییر نگرش دینی،مشغول کردن ایرانیان به ماجراهای عشقی ، از بین بردن حریم ها، شکستن هنجارها ،موضوعات افسار گسیخته لذت جنسی ، ارتباطات آزاد جنسی و غیر اخلاقی ،و غیره  قابل بحث و بسط بوده که از حوصله این یاداشت خارج است ، امید است سایر نویسندگان نسبت به تهیه مطالب مرتبط اقدام نمایند .فراموش نکنیم که به قول غربیها : هیچ ناهاری رایگان به کسی داده نمی شود !

11- با وجود هشدار های روانپزشکان و روانشناسان خارجی و ایرانی در مورد تاثیربسیار زیاد چت بر افسردگی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان ، خیلی از خانواده ها هنوز قبول  ندارند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و حتی شنیده شده که  فرزند خود را به اجبار به چت وادار کرده که از قافله چشم و هم چشمی و افاده و تعریف نزد دیگر همسایه و فامیلان ، عقب نمانند ، اما در آینده باید هزینه های گزافی برای جبران آن بپردازند ،همان فیس و افاده های کم بهایی که همسران برای تقلید از برنامه های مخرب ماهواره، این بمب منهدم کننده اخلاق و عفت در خانواده ایرانی، به دیگران می فروشند اما نگو که خود دچار مشکلی شده اند که در آینده باید دست به گریبان جبران مافاتش باشند.

   در این مورد باید به مشکل شبکه های اجتماعی مخرب چون فیس بوک و تویتر اشاره کرد که در اثر چشم و هم چشمی یا حقارت و کمبود اعتماد به نفس و نداشتن امتیازات و توانایی های حقیقی ، خیلی از خانواده ها  و همسران نا آگاه و زن و شوهران ( عموما" جوان)  مشترکا" عکسهای خانوادگی و خصوصی خود را در این سایتهای جاسوسی ، مفسده بر انگیز و منحرف غربی گذاشته و با سوء استفاده برخی ها ، اکنون چوبش را  خورده اند  ، کارشان به طلاق یا خود کشی کشیده  و پرونده ای بر پرونده های قضایی کشور افزوده اند ، و دیگرهمسران و خانواده ها  باید از این امور ، پند گیرند ، ولی  موضوع " سر به سنگ خوردن و تادیب شدن " در این رابطه نیز هزینه های زیادی بر حکومت خواهد گذاشت که باید  برای پیشگیری از آن اقدامات عاجلانه  صورت گیرد چرا که مقدم بر درمان است ...

12- با توجه به اینکه دانشجویان از جمله بیشترین استفاده کنندگان از چت هستند ، مسئولان فرهنگی دانشگاههای کشور در فواصل مختلف  نسبت به برگزاری کارگاههای آموزشی آسیب شناسی علمی چت توسط اساتید مجرب ، اقدام نمایند ، این مهم در کارگاههایی که با شیوه مشارکتی و فعال برگزار می گردد ، اثر بخش تر از سخنرانی و همایش می باشد.


در حسرت شهادت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">