وب سایت عاشورا

نویسندگان
آخرین نظرات



در قرآن کریم بیش از 10 آیه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد که نشان از اهمیت این مقوله دارد و ما نیز در این فرصت سعی داریم انواع حجاب را از دیدگاه قرآن مورد بررسی قرار دهیم
.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) حجاب‌، در لغت به معنای مانع و پرده و پوشش آمده است و اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می‌تواند اقسام متفاوتی داشته باشد، از جمله حجاب ذهنی، فکری و روحی، علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می‌کند، نام برده شده است، مثل حجاب و پوشش در نگاه که به مردان و زنان، در مواجهه با نامحرم توصیه شده است.

آثار و پیامدهای رعایت حجاب

در خصوص آثار فردی رعایت حجاب، می‌توان به احترام به شخصیت زن، به واسطه رعایت حجاب، مصونیت ارتباطات زن با مردان غریبه، حفظ اعتقادات مذهبی برای افراد، حفظ عفت زن و جلوگیری از فساد و ناهنجاری اشاره کرد، همچنین آثار اجتماعی رعایت حجاب عبارتند از: سلامت نسل جدید جامعه، پیشگیری از فساد اخلاقی، مبارزه با مظاهر بی‌دینی، حفظ کیان خانواده.

انواع حجاب قرآنی

1. حجاب چشم؛ خداوند در آیه 30 سوره مبارکه نور می‌فرمایند؛ «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ؛ به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و پاکدامنى ورزند که این براى آنان پاکیزه‏تر است زیرا خدا به آنچه مى‏کنند آگاه است.» و نیز در آیه 31 همین سوره آمده است که «وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ ...؛ و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند ...»

2. حجاب در گفتار؛ نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است. و در آیه 32 سوره مبارکه احزاب آمده است که؛ «یَا نِسَاء النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا؛ اى همسران پیامبر شما مانند هیچ یک از زنان [دیگر] نیستید اگر سر پروا دارید پس به ناز سخن مگویید تا آنکه در دلش بیمارى است طمع ورزد و گفتارى شایسته گویید

3. حجاب رفتاری؛ نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه‌ای راه نروند که با نشان دادن زینت‌های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند. (سوره نور، آیه 31)

بر اساس گزارش ایکنا از مجموع این مباحث، به روشنی استفاده میشود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم، در خلال رفتارهای مختلف آنها، مثل نحوه پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است، بنابراین، حجاب و پوشش زن، به منزله یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرمی است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند.

و اما چند ریشه مرتبط با حجاب عبارتند از؛

خانواده؛ اولین نهادی که پایه حجاب در آن شکل می‌گیرد، خانواده است. واضح است که اگر پدر و مادر به فرزند خود مسأله حجاب را آموزش ندهند و خود از آن غافل باشند، بنای دیوار حجاب که از ابتدا به درستی شکل نگرفته ممکن است هیچگاه مستحکم و استوار نشود! یکی از وظایف مهم پدر و مادر به تصریح دین مبین اسلام تعلیم و تربیت صحیح فرزندان و آموزش موضوع حجاب از اهم این وظایف است.

مدرسه؛ در مدرسه دختر و پسر با گروه همسالانی مواجه می‌شوند که از خانواده‌های مختلف برخاسته‌اند و با تفکر معلمی همراه میشوند که خود متعلق به یکی از همین خانواده‌ها است. بدیهی است هر چه سرمایهگذاری بیشتری در خانواده بر مسأله حجاب انجام شده باشد، در مدرسه ترویج احکام اسلامی از جمله حجاب آسان‌تر خواهد بود. آموزش صحیح در خانواده به فرزند در مواقع رویارویی با تضادهایی در گروه همسالان نسبت به آنچه در خانه آموخته نقش بسزایی در ثبات تقید به احکام اسلامی دارد. در اینجا یک سؤال مهم هم مطرح است و آن اینکه نقش معلم در جهتدهی صحیح به شکلگیری بنیانعقیدتی دانشآموزان چقدر است؟ آیا معلمی که درگیر مشغله فکری روزانه و معیشت زندگی خود است و به دلیل نگرانیمادی مجبور است چند شیفت مختلف کار کند، فرصتی برای برنامهریزی دلسوزانه در جهت تربیت صحیح دانشآموزان و تبیین درست و صد البته هنرمندانه موضوع حجاب دارد؟!

تبلیغ صحیح و تبیین درست؛ تبلیغ از ریشه بلغ و به معنای رساندن کامل پیام است. اگر فرد مبلغ خود به کمال، پیام را درک نکرده باشد قطعاً در رساندن آن به توده مردم موفق نخواهد بود. در کشور ما چند نفر وجود دارند که می‌توان گفت آنان فقط در زمینه تبلیغ حجاب و پاسخگویی به ابهامات در این زمینه آموزش دیده و مشغول فعالیت هستند؟ در تبلیغ موضوع حجاب، استفاده از هنر، مهر و محبت در برخوردها، تسلط بر موضوع، عدم تعصب و بسیاری عوامل دیگر باید لحاظ شود تا اثرگذاری آن به کمال نزدیک شود و در مجالی دیگر باید مفصل به این مسأله پرداخت.

نقش صدا و سیما؛ صدا و سیمای ما که وظیفه‌ای همچون دانشگاه را بر عهده دارد، یقیناً نقش مؤثری در ترویج فرهنگ حجاب اسلامی دارد.

اینترنت و ماهواره؛ بسیاری از خانواده‌های مذهبی از نقش ماهواره و شبکه‌های متعدد آن در کاهش تمسک به اسلام در رفتارهای اجتماعی و زندگی فرزندانشان ابراز نگرانی می‌کنند؛ درحالی که از نقش اینترنت به کلی غافلند و لازم است ضمن آشنایی با دنیای مجازی زمینه استفاده درست و سالم از این شبکه گسترده را برای فرزندشان فراهم آورند. اینکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های جذابی ندارد یا مثلاً به یک طیف خاص نمی‌پردازند، توجیه مناسبی برای ورود شبکه‌های مروج فساد به کانون خانواده نیست!

در اینجا نقش مسئولان صدا و سیما در جذب حداکثری مخاطب و برنامه‌ریزی مدبرانه و گسترده و استفاده از مدیران خوش فکر و مبتکر برای رقابت با شبکه‌های ماهواره‌ای بیشتر روشن می‌شود.

مراکز تخصصی پاسخگویی و آموزش؛ انبوهی از سؤالات در ذهن نوجوانان و حتی بزرگسالان در موضوع حجاب و حدود آن وجود دارد و لازم است در کشور مراکزی تخصصی برای پاسخگویی و آموزش ایجاد شود. در این راه هرگونه غفلت سبب مراجعه فرد پرسشگر به مراکز غیرتخصصی و گاهی معاند می‌شود و معلوم نیست خروجی این مراجعه چه خواهد بود؟ 

در حسرت شهادت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">