وب سایت عاشورا

نویسندگان
آخرین نظرات

همچنین خداوند در آیه دیگری از قرآن کریم به زنان صدر اسلام و تمامی زنان آینده این گونه سفارش می کند که:
«در خانه های خود باشید و همانند دوره جاهلیت پیشین آرایش و خودنمائی نکنید.» (۴)
۲- احیاء فرهنگ اصیل اسلامی 
احیاء ارزشهای اصیل اسلامی و فراخوانی زن مسلمان به تعقل و دریافتن ارزشها و آفریدن روح تعبد و تعهد نسبت به اینها نقش مهمی در ترویج فرهنگ حجاب خواهد داشت. زن مؤمن باید آنچه را اسلام بعنوان ارزش بدان می نگرد، باور داشته باشد و بداند که شخصیت و عظمت او در گرو روح بلند، اندیشه والا، قلب پاک و جان پیراسته از آلودگی است که او را به روشی انسانی و منشی اسلامی فرا خواهد خواند و بداند تن آرایه بسته و ظاهر فریبنده، هرگز نمایشگر شخصیت او نیست. در روایتی از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده است که فرمودند: «دو گروه از اهل آتشند که من آنها را ندیدم. گروهی که تازیانه هائی همانند دم گاو دارند و به انسانها می زنند و زنانی که در عین پوشیدگی برهنه اند (لباسهای نازک و بدن نما می پوشند)، هوسباز و دلفریبند، موهای آنها همانند کوهان شتر جلوه گر است. اینها وارد بهشت نمی شوند و بوی آن را هم استشمام نمی کنند، اگر چه بوی بهشت از مسیر بسیار دور. استشمام می شود.» (۵)
در کلامی از حضرت مسیح (علیه السّلام) نقل شده است که ایشان فرمودند: «به حق برای شما می گویم: تن چه سودی دهد در صورتیکه ظاهرش درست باشد و درونش تباه، بدنهای شما چه سودتان دهد که خوشتان دارد و دلهایتان تباه باشد و سودی نبرید که پوست خود را پاک نگاه دارید و دلهای شما چرکین باشد.» (۶)
همچنین پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «زنی که با موهایش بر جهنم آویزان است، کسی است که موهای خود را از نامحرم نمی پوشاند.» (۷)
بنابر این احیاء فرهنگ اصیل اسلامی و الهی و گسترش آن در جامعه، قدمی مهم در ترویج فرهنگ حجاب در جامعه خواهد بود.
۳- شناساندن و معرفی الگوهای والا در زمینه حجاب 
الگوها در ساختار روحی و رفتاری انسان نقشی مهم برعهده دارند. امروزه یکی از تاسفهای جدی این است که زن مسلمان آنچنانکه بایسته و شایسته است با چهره های بلند تاریخ اسلام آشنا نیست، زندگانی زنان نام آوری همچون حضرت مریم (علیه السّلام)، حضرت زهرا (سلام الله علیه) و فرزند برومندش حضرت زینب (سلام الله علیه) و دیگر چهره های والای تاریخ گذشته و معاصر باید برای زن مؤمن نشان داده شود تا بنگرد چه سان با حفظ هویت و شخصیت و وقار و متانت می تواند در جامعه حضور پیدا کرده و ایفای نقش نماید. و باید توجه داشت که انسان فطرتاً الگوگزین و الگوپذیر است. پیوسته می خواهد ارزشهایی را که بدان باور دارد در چهره ای مجسم بنگرد و خود را همانند آن الگو بسازد. بنابر این ارائه الگوهایی مناسب قدمی مهم در ترویج فرهنگ حجاب خواهد بود. فاطمه زهرا (سلام الله علیه) که مظهر عفاف و تقوی و سرمشق و سرور تمامی زنان مسلمان است فرمود: «بهترین زنان، زنی است که مردی را نبیند و مردی هم او را نبیند.» (۸) حضرت زهرا (سلام الله علیه) هنگامی که قدم در عرصه اجتماع می گذاشت مقنعه را محکم به سر بسته و خود را درجامه ای فراگیر می پیچید، در جمع زنان بنی هاشم در حالیکه جامه های بلندش قدمها را پوشیده داشت، با ابهت، آزرم و متانت شگرفی قدم بر می داشت و برای همگان راه رفتن او گام زدن رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را به یاد می آورد.(۹)
همچنین آن بانوی بزرگوار در وصیت خویش به همسرش می فرماید: «برای من تابوتی تهیه کن که در موقع حمل جنازه، بدنم پیدا نباشد و طرز ساختمانش چنین و چنان باشد.» (۱۰)
این بانوی اطهر با این همه عظمت و جلالت و حراست از جایگاه بلند عفاف در زندگی، چون وارد قیامت شود، فریادی بر خواهد آمد که:
«ای مردم چشمهایتان را ببندید تا فاطمه (سلام الله علیه) دختر رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) عبور نماید.» (۱۱)
بنابر این دادن الگو به بانوان نسل جدید و تبیین دقیق و واقعی آن الگوها مروج فرهنگ حجاب در جامعه خواهد بود.
۴- کتب درسی 
قدم مؤثر و عملی دیگر در ترویج فرهنگ حجاب، گنجاندن مطالب مهم در زمینه حجاب و پوشش و آموزشهای لازم در این زمینه درکتب درسی دوره های ابتدائی، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه است درعصر جدید، کتب درسی یکی ازمهمترین ابزار برای معرفی و ترویج فرهنگ حجاب درجامعه است و عدم برنامه ریزی و توجه دقیق به این بخش ممکن است در دراز مدت باعث فراموشی ارزش های والای اسلام در فرهنگ متعالی حجاب گردد.
۵-روزنامه ها و مجلات
ابزار فرهنگی دیگری که می توانند درخدمت معرفی و ترویج فرهنگ حجاب درجامعه قرار بگیرد، روزنامه ها و مجلات هستند. امروزه تقریباً اکثریت مردم جامعه به نحوی با روزنامه ها و مجلات سروکار دارند و درآینده نقش روزنامه ها و مجلات افزونتر خواهد گردید. بنابر این ما می توانیم با برنامه ریزی درست، منسجم و هدفدار از این رسانه های گروهی برای آموزش مخاطبان خود استفاده نمائیم.
تلویزیون، رادیو، کتب و آثار نوشتاری، برگزاری مسابقات سراسری در زمینه حجاب و پوشش، استفاده از نقاشی، طرح و آثار گرافیکی، از جمله ابزار و عواملی است که درترویج فرهنگ حجاب مؤثر است.
نقش خانواده ها درگسترش فرهنگ حجاب
روانشناسان ثابت کرده اند که شخصیت و هویت کودک درمراحل اولیه درخانواده شکل می گیرد، کودک مانند مومی است که می شود هرگونه به آن حالت داد، بنابراین اگر والدین دوست دارند که دخترانی با حجاب وپوشش مناسب داشته باشند،باید بذرها و زمینه های آن را درکودکی استحکام بخشند و خود رعایت اصول و قواعد پوشش مناسب را درمحیط خانواده بنمایند، چرا که الگوی کودک، والدین و اعضای خانواده اند. جداسازی اتاق خواب کودکان، رعایت مرزهای اخلاقی، بهره گیری از پوشش مناسب و اقداماتی از این قبیل می تواند درنهادینه کردن فرهنگ حجاب فوق العاده مؤثر باشد. و ما باید بدانیم که اگر خانواده در آموزش درست فرهنگ حجاب به فرزندان خود، بکوشند مشکلی تحت عنوان بدحجابی در جامعه نخواهیم داشت. ولی اگر والدین اهمیتی به پوشش مناسب ندهند و خود اصول و قواعد پوشش مناسب را رعایت نکنند، بالطبع فرزندان نیز با الگوبرداری از آنان، نمونه های رفتاری آنها را درخود پیاده می کنند و خود را شبیه والدین درالگوهای رفتاری می نمایند. 

پى نوشت ها:
۱- وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص .۱۵
۲- غرر الحکم و دررالکلم، ج ۴، ص .۱۰۵ 
۳- احزاب- آیه .۵۹
۴- احزاب، آیه .۳۳ 
۵- صحیح مسلم، ج ۳، ص ۱۶۸۰
۶- تحف العقول، ص .۵۴۸ 
۷- وسائل الشیعه، ص ۱۴، ص .۱۵۶ 
۸- حلیه الاولیاء، ج ۲، ص .۴۰ 
۹- حجاب از دیدگاه قرآن و سنت، فتحیه فتاحی زاده، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ دوم ۱۳۷۶، ص .۱۳۲
۱۰- همان مأخذ، ص .۱۳۳
۱۱-بحار الانوار، ج ۴۳، ص .۲۲۱

نویسنده : محمدحسین مردانی نوکنده

برگرفته از : روزنامه کیهان 

در حسرت شهادت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">